Hjälp mig skriva ett WC

Sommarjobbsökartider. Det innebär ett letande på nätet, fylla i formulär och ta kontakter. "Hjälp mig att skriva ett sånt där WC", säger dottern med näsan i datorn. "CV", rättar jag och förklarar vad det ska innehålla. Detta är inte helt lätt för en 16-åring utan erfarenheter. "Tycker du jag ska söka ett städjobb", frågar hon och jag sätter mjölken i halsen efter att ha bråkat hela helgen om att man inte kommer in på hennes rum tack vare all bråte. "Rabatter då?". Hon hummar en stund. "Fast jag vill ju vara ledig under Peace and Love!" Nu fångas min uppmärksamhet. "Så du menar att du som kommer med ingen erfarenhet alls och behöver ett jobb börjar med att tala om när du inte vill jobba", frågar jag. "Asså, man vill ju vara lite ledig också", fortsätter hon.

Hon får ihop sitt CV med alla fraserna om att vara social och samarbetsvillig och fortsätter sedan att hjälpa sin äldre bror med hans CV, vilket just nu landat i ett praktgräl där hon drar på och han drar av.
Jag hoppas innerligt att de får jobb i sommar. I annat fall kommer jag att bli en galenpanna.

Kommentarer
Postat av: Annica

Gapskratt! Rimmar i a f ganska väl med den stereotypa målgruppsbeskrivningen av dagens ungdom. Dom som går på anställningsintervju och frågar vad arbetsgivaren kan göra för dem!

2010-03-15 @ 19:29:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0