Föräldraledighet när den inte är jämställd

Allt fler pappor är pappalediga, inte bara i några veckor i anslutning till semestern, eller OS, utan i flera månader. Jag ser det hos mina kollgor, hos kunder och vänner i övrigt. Jag tycker det är bra. Och jämställt. Men det finns en mansfälla gömd i det här. Det funkar nämligen bara om ni bor tillsammans. Den som gör misstaget att skilja sig eller separera under småbarnsåren får räkna med att skilja sig även från barnen. För då är det mamman allena som klassas som barnens trygghet. Det är väl bara att lyssna på den idiottanten som kallar sig forskare och som nyligen hävdade i media att kvinnor "har det inbyggt att ta hand om barnen och olyckorna sker när fadern är hemma".

Det finns nämligen pappor som har haft 6 månaders pappaledighet som visserligen inte mammorna kunnat ta ifrån dom, men där de inte fått tillgång till barnen. Och då är ju hela vitsen med föräldraledighet borta. Mammor som enträget hävdar att de är barnens trygghet och att det är bättre att barnen sätts på dagis när mammornas dagar är slut, än att de får vara hos sina pappor. Det kan till och med gå så långt att barnen hellre får vara på dagis på dagarna än hos sina pappor på dagarna, även om de skjutsas till mammorna på kvällen. Det är vad jag kallar jämlikhet på kvinnors villkor. Vi kanska ska ska satsa på mans-kvotering till Familjerätterna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0