E bok tä, ôckän kun tro hä?

"Jâ fäck så mångâ ol sôm inte jâ visst tå, sâ hä va ful int nô anä än tä skrevâ då. Tack a allä fôr hjälp mä ol, ä finns mångä slickä på våra jol"
Det här är underbart Flodamål från Västerdalarna som Karin Elvinsson sammanställt i en ordbok på Flomål. Jag älskar klangen och blir så nostalgisk. Det var inte lätt den gången jag fick jobb i Björbo och skulle lära mej det här språket som i god internationell anda blandades upp med IT-engelska.
Jag hoppas att målen överlever.
Så för dig som undrar:
"Jag fick så många ord som jag inte visste fanns, så det fanns inte annat att göra än att skriva då. Tack till alla för hjälpen med ord, det finns många sådana på vår jord."
Andra kuliga ord:
Bittju = lynnig
Bôckblatuppä = liljekonvalj
Bänktravårä = råtta
Drösä = folkhop

Kommentarer
Postat av: Smsa Låna

För en gångs skull lärde jag mig något genom att läsa en blogg. Det är inte alltid man gör det direkt, tack för att du lägger ner din tid på att blogga :).

2011-07-20 @ 09:35:34
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0