Stugmys i Kläppen

Trots stormvarningar tog vi Opeln till Kläppen och strax efter Mora sken solen och vi fick en fantastisk solnedgång att beskåda över fjället. Vi checkade in och hittade vår stuga högst upp på berget. Fjällkänslan kom över mig och min kollega Linda och efter att ha tänt alla smålampor, hällt upp chipsen så startade vi projekt göra brasa i den öppna spisen. Några minuter senare viftade vi hysteriskt, eftersom röken bolmade in i stället för upp i skorstenen. Jag som trodde jag kunde det här drog febrilt i spjället och läget blev bara värre. Vi öppnade alla dörrar, men för sent. Brandlarmet tjöt. Linda lyckades till slut hitta en ratt att vrida på och äntligen tog röken rätt väg ut.

Efter den pärsen försökte vi återfå mysfaktorn. "Vi måsta ha vin", kom vi på. Hur i fridens namn kunde vi missa att köpa vin på vägen upp. Vi som skulle till fjällen. "Jag fixar det", sa Linda och tog bilen ner till Café Tranan. Dessvärre var det inte tillåtet att medtaga alkoholhaltiga drycker ur baren. Men kreativa Linda ville inte komma tomhänt. Diskret köpte hon en drink i baren, hällde ur julmusten ur petflaskan från bilen och fyllde den således med den beställda drinken.

Allt det här tog givetvis tid. Så i samma stund som vi skålade den delade driken i våra vinglas knackade det på dörren. Dags att åka.

Men sen fick vi både åka bandvagn upp till Kläppens toppstuga, njuta av härlig fondueafton och ett underbart vin. Härliga Kläppen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0