SAS inför glutenfri kost!

Jag har läst otaliga reportage om hur enkelt det är att resa med gluten. Skitsnack. Redan när du passerat säkerhetskontrollen på Arlanda är det kört. För i snabbmatsvärlden finns inga alternativ. Mackor i mängden. Pastasallader. Fikabröd. I bästa fall kan man hitta en grekisk sallad. På Europaflygningarna finns mat att köpa, fast inte för glutenintoleranta. Och utomlands vet de inte vad man pratar om, trots översättningskorten på de lokala språken. "Vi tillsätter inget gluten i vårt bröd", sa ett hotell. "Du kan absolut inte äta gurkan", sa en annan restaurang. Så jag har slutat att fråga och försöker gissa mig till vad jag kan äta. Fisk brukar vara glutenfri, synd bara att jag är fiskallergiker också. Därför är det ett måste att ha med egen müsli och eget bröd när jag reser. Tyvärr finns det bara en sorts bröd som är vakuumpackat och ätbart och det är det kavringliknande risbrödet. De andra behöver bakas för att vara ätliga.

Man kan ju undra om gluten är ett svenskt fenoment, 100 000 människor i Sverige har diagnosen. Nej, snarare handlar det om okunskap. De andra länderna går fortfarande omkring med ont i magen. Och så länge det är så får jag nog fortsätta att packa min väska. Men snälla SAS, försök få fram en rätt att köpa i alla fall. Chipsen mättar så dåligt.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0