Gymnasievalet, ett reklamjippo?

Hjälper just nu min dotter med gymnasievalet. Bordet är fullt av reklambroschyrer där de lockar med bärbara datorer, status och roliga profilområden. Jag förundras över den mängd pengar som verkar finnas för all denna marknadsföring. I tider när det pratas om inställda studiedagar på grund av pengabrist.

Vi besökte skolornas öppet hus i höstas. Jag skulle vilja kalla det tidernas event med upptryckta t-shirt, underhållande shower och säljsnack i massor. Skulle jag välja idag skulle jag helt klart bli tekniker. De verkar ha så himla "kul". Och de stackars ekonomerna får nog knappt en enda sökande efter den knastertorra presentationen.

Dottern väljer Handel och Administration med inriktning mot turism och resor. Det låter onekligen som ett Kinderägg. Presentationen av utbildningen, liksom de övrigas, handlade inte ett smack om vad man lär sig eller vad det leder till, utan fokuserade enbart på de "roliga" bitarna. Om att få göra en tidning, lära sig layoutprogram, starta eget företag...

Det verkade kul sa hon. Jag höll med. Men är gymnasiet ett nöjesfält? Var tog den individuella planen vägen? Vem hjälper dem att utforska sina styrkor, intressen och finns det någon 15-åring som verkligen vet vad en ekonom gör? Valet görs nu. Syon är på semester.


Kommentarer
Postat av: Petra Ohlsson

Det var roligt att gå på Teknis. Vi hade hur mycket skoj som helst utanför pluggandedt. Men det gjorde ju också att det gick så mycket lättare att plugga. Sen måste man ju naturligtvis vara tekniskt intresserad...

2010-01-20 @ 08:16:27
URL: http://designbypetra.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0