Från GI till IG

Ambitionen finns där. Varje söndag.  En ny vecka och jag skriver in vad och när jag ska träna. Yes. Jag läser Aftonbladets bilaga med GI-recept och just då låter allt riktigt smaskigt. Hur svårt kan det vara? Jag ska ju bara ha bort 4–5 kg.
Så kommer måndagen. Shit jag hade inte förberett någon morgonomelett. Förresten är jag inte ens sugen på stekt mat halv sju på morgonen. Jag vill ha min vanliga gröt med sylt och så får det bli. Tiofikat väcker hungersvedan men jag står ut och inväntar lunchsalladen. Klockan tre är jag vansinnigt sötsugen. Salladen mättade inte speciellt länge. Det är då karaktären sätts på prov och det är då jag känner den bortglömda påsen med chokladdraperade hasselnötter i handväskans botten. Stannar upp, funderar lite och sliter sen upp påsen för att ta en. En nöt blir en näve som blir en påse. Asch nötter ska man ju äta enligt GI. Nyttiga fetter. Och jag kan ju alltid börja om i morgon igen.

Här är dock en superb GI-müsli:
5 dl boveteflingor
0,5 dl solroskärnor
1 dl sesamfrö
1 dl cashewnötter
1 dl valnötter
1 dl mandel
1 dl hasselnötter
4 msk kanel
0,5 dl rapsolja
1,5 dl vatten
1 msk honung
5 torkade aprikoser
5 torkade plommon eller fikon
0,5 dl gojibär

Blanda de torra ingredienserna utom frukten. Blanda de blöta och sedan blandas allt samman och fördelas på en plåt. Rosta i 175 grader i 30 min. Rör om ibland. Klipp i torkad frukt och förvara allt i en glasburk.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0