Det heter "Sprascha"

Jag fösöker ljuda så tydligt jag kan för att hjälpa telefonförsäljaren på traven. "Nej du får bokstavera", säger hon. "S.P.R.A.X.K.Y.A", säger jag trött. Har gjort det förr. "Vad gör man där, det låter som en förort till Warzawa", säger hon. "Man bor", svarar jag. Och det är precis vad man gör. I Spraxkya finns ett tiotal hushåll, en kyrka och en nedlagd skola. Spraxkya ligger på landet, fem minuter från Romme Alpins skidanläggning och 6 minuter från stan. Runt namnet finns en rad berättelser. Expererna är dock eniga om att kya betyder inhägnad och hit gick bönderna förr med djuren på sommarbete. Sprax däremot har olika historier. Antingen har det blivit slang av sjön Spraken eller så handlar det om hästsorten spraxar som betade här en gång och det ryktas även om en gubbe som hette Sprax. Vem vet. Idylliskt är det i alla fall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0