Att leva med gluten

För fem år sedan fick jag diagnosen celiaki. Efter att tre läkare under 10 år inte kunnat lista ut varför all mat passerade rakt igenom mig upptäcktes denna kroniska sjukdom av en slump. På grund av nackont besökte jag en alternativmedicinklinik i Falun och där tog man en stor allergitest där gluten kom upp. Jag verifierade detta sedan inom den vanliga sjukvården. Så de senaste fem åren har jag ätit glutenfri kost, dvs inget bröd, ingen pasta, ingenting som innehåller sädesslag. Det räcker att få i sig några smulor för att bli jättemagsjuk. Det innebär att jag alltid måste vara på alerten. Så länge man befinner sig i Sverige är det dock ganska lätt. Det finns ett stort utbud i matbutikerna och restaurangerna har stor kunskap. Det är den dolda gluten som är ett problem. Buljongtärningarna, den danska salamin, leverpastejen... Och så morsan. "Ta lite av tårtan nu". "Men jag kan ju inte". "Nej just ja, men ta en pepparkaka då". "Suck".


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0