Tonåringar strör lik omkring sig

I morse var det nog. Motvilligt städade jag 19 årige sonens rum när han inte var hemma, eftersom vi har totalt olika uppfattning om nivån för "städa". Tänk att det ska vara så svårt att få tvätten i tvättkorgen och skräpet i papperskorgen som till och med står i rummet. Och när insektsliken kunde staplas på hög började hoten formas i skallen. HUR får man tonåringar att inse att de INTE bor på hotell med roomservice. HUR ska man få dem att fatta att morgonen inte börjar kl 14.00 och att man måste röra på sig mer än mellan tevesoffan och datorn, för att inte bli ännu tröttare och sova ännu mer.
Vid en diskussion tidigare radade sonen upp allt han skulle köpa sig. Bil årsmodell nyare, cross modell ännu nyare och så vidare. "Hallå där ska du inte flytta hemifrån snart", frågade jag och där startade förhandlingen som började vid 30. "Aldrig i livet", svarade jag. "Vid 25 då?" "Då hade jag nästan två barn", kontrade jag men den pilsnern gick inte. "Det kommer att kosta 5000 kr i hyra", blev nästa försök. Då la han armen om mig "det kan det vara värt morsan".
Så med en 16-åring som i princip redan  flyttat hemifrån, vilket känns väl tidigt, uppväger brodern med planer att samla på hög så länge det går, minst tills han är 25.
Det är nog en viss mening med att tonåringarna går en på nerverna de sista åren hemma. De ska ut helt enkelt. Så att de får städa upp sina egna lik.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0