Nu har 16-åringen egen lya

Jo då. I samma stund som mormor åkte på golfresa flyttade dottern in i hennes trerummare. I morrn är jag ditbjuden på middag eftersom hon fyller 16 år. "Du kan väl ta tårta med dej...och mat!"
Jag kan höra hur hon verkligen njuter av att ha flyttat hemifrån, även om det bara är för en vecka. Jag minns känslan som om den var igår. Känslan att få rå sig själv utan vuxen inblandning i ett gränsland när man var i princip vuxen. Jag unnar henne det. Och erkänner att även jag njutit denna vecka av att ha flera dagar helt ensam hemma. Jag anammar genast det tonårsbeteende jag aldrig accepterar i vanliga fall. Dagar då sovrummet såg ut som en katastrof med obäddad säng, kläder på golvet och garderobsdörren på vid gavel. Ouppackade ICA-kassar på köksbordet (torrvaror bara), en hög med disk och tallriken kvar framför teven. Men det blir liksom min egen hemlighet.
För nu är det städat och diskat, alla spår är så att säga sopade under mattan och jag kan fortsätta gnata på mina tonåringar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0