Körskola på villovägar

Klockan blev sex och vi fyra familjer som stod utanför YA-trafikskola i Borlänge började bli irriterade. Jag var irriterad redan från början. Vilken idiot på Trafikverket har kommit på upplägget för handledarutbildning.
I december tog sonen körkort, vilket betyder att jag redan har övningskört i två år och redan genomgått denna urtråkiga utbildning. Nej, det är något ljushuvud som har bestämt att man som handledare måste infinna sej med sin för stunden specifika elev. I vår hurshåll innebar det att min man gick på kurs med sin dotter och jag med min son och vi kunde inte hjälpa varandra, ändå uppmanar trafikskolan att de är bra med flera handledare för att  de ska få olika input. Råkar dessutom en av föräldrarna vara sjuk måste den personen och barnet gå kursen tillsammans, vilket betyder en extragång för barnet.
Jag räknade snabbt ut att för min del landar utbildningen på 900 kr för mej och dottern.

Tillbaka till körskolan. En annan mamma blev ännu mer irriterad och ringde till trafikskolans telefonsvarare och berättade att de minsann hade missnöjda kunder utanför dörren.
Kvart över sex ringde min mobil. "Är ni på väg", frågade en röst i andra ändan. Jag förklarade att vi stod utanför och var irriterade. MEN det visade sig att vi allihop hade anmält oss till Yrkestrafikskolan och inte till Yrkesakademins trafikskola. Snopna satt vi oss i bilarna och åkte till andra änden av stan.
Där genomled vi ganska exakt tre timmars trist tortyr. Ledaren verkade tycka att det var lika besvärande som vi och ursäktade sej med att det enligt bestämmelserna måste vara tre timmars undervisning. Att flera av oss genomgick detta för andra och tredje gången kunde hon bara beklaga.

Så grattis Trafikverket, ni har skapat en kassako till trafikskolorna, men bättre handledare och bilförare får ni inte. Ett förslag är att man går kursen en gång som handledare och sedan räcker det att eleven går.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0